Loading...

VR MULTIPLAYER TRAINING

Uitdaging

Smit en Partouns, een opleider met 30 jaar ervaring in de bedrijfshulpverlening, was op zoek naar een Virtual Reality applicatie die een realistische brandveiligheidstraining simuleert.

‍Deze applicatie moest aan het volgende voldoen:

  • Er kunnen meerdere personen (2) samenwerken;
  • De rest van de deelnemersgroep kan klassikaal meekijken met beide spelers (de 3e speler in de vorm van een viewer);
  • Het is belangrijk dat de omgeving draait op de low-end Oculus Go (Virtual Reality bril) die was aangeschaft.

OPLOSSING

Het uiteindelijke eindproduct is een realistisch ogende VR applicatie welke is geoptimaliseerd voor apparatuur met low-end hardware. Om het publiek te laten meekijken is daarnaast ook een dashboard applicatie gemaakt die meekijkt met de spelers. Daarnaast kan middels de dashboard applicatie in de VR brillen de omgevingen op afstand worden gestart om zo in elke VR bril automatisch het juiste level te laden. Zo kun je middels 1 applicatie meerdere VR brillen gelijktijdig aansturen (uitbreidbaar tot max. 20 gebruikers). De dashboard applicatie is gemaakt voor windows en de VR applicatie voor android (Oculus Go).

‘'De VR omgeving heeft onze BHV-cursus naar een nieuwe dimensie getild, wat aantrekkelijk is voor zowel grote als kleine bedrijven''

FUNCTIES

  • Volledig interactieve 3D omgeving geschikt voor de Oculus Go;
  • Bewegen gaat middels teleporteren middels de Oculus Go afstandsbediening;
  • Multiplayer, dus met meerdere personen tegelijk te spelen om samen te kunnen werken;
  • Aparte dashboard applicatie zodat op afstand meerdere omgevingen gelijktijdig kunnen laden en aangestuurd kunnen worden;
  • Dashboard applicatie uitgerust met meekijk functie voor klassikale evaluatie;
  • 1 omgeving welke vervolgens naar meerdere platformen kan worden geëxporteerd en modulair uitbreidbaar is, dus toekomstproof;
  • Eindoverzicht met gemaakte fouten voor evaluatie en strategie besprekingen;
  • Data verzameling voor training optimalisatie.

BESPARING / OPTIMALISATIE

  • De speler kan zich beter concentreren en informatie opnemen;
  • Het virtueel trainen van gevaarlijke situaties is een stuk veiliger, goedkoper en efficiënter;
  • Door de ‘fun-factor’ zijn mensen sneller geneigd om de trainingen meerdere malen te doorlopen wat positieve invloed heeft op hun kennis;
  • Alles in de Virtual Reality omgeving is meetbaar. Meten = verbeteren.